Analytics og GDPR - en unik mulighed

Mange fik et chok d. 21. september, da Datatilsynet meldte ud, at Google Analytics ikke uden videre kan benyttes lovligt i Danmark. Google Analytics har for mange af os været en fast del af hverdagen. Men nu er det muligvis enden på en æra med Google Analytics i front som et af de mest udbredte statistikværktøjer.

Uden videre hvad?

Når Datatilsynet skriver, at Google Analytics ikke uden videre kan bruges lovligt, mener de at standardindstillingerne ikke tilstrækkeligt beskytter EU-borgeres persondata. Problemet er, at Google Analytics overfører personoplysninger fra dit website til USA og det må de ikke længere ifølge en EU dom fra 2020.

Mange taler om, at der er en løsning, men den er desværre ikke særlig god. Udover udgifter til hosting og vedligehold af en proxy server, fjernes så meget data, at Google Analytics ikke har den store værdi mere. Google Analytics virker ved, at sammenkæde de oplysninger, der indsamles på dit website, men uden det fulde data, står du tilbage med et amputeret værktøj.

Der er også noget med version 4

Som om sagen ikke var kompliceret nok, er Google Analytics også i gang med, at udfase det gamle Universal Analytics til fordel for den nye version 4 af værktøjet. Denne version er at betragte som et helt nyt værktøj med en ændret brugerflade og implementation. Mange virksomheder så derfor, selv før denne nyhed, ind i en snarlig udgift til nyopsætning og implementation af version 4. En version, som er mødt med meget kritik for at være svær at bruge.

En unik mulighed

Lad os komme til sagen. Hvis du bruger Google Analytics lige nu, bør du overveje, at slå din tracking fra. Google har allerede indført nye tiltag i version 4, for at imødekomme EU og selvom det ifølge Datastyrelsen ikke er nok, har Google alle muligheder for, at imødekomme reglerne med yderligere tiltag. Derudover vil der muligvis allerede i starten af næste år, foreligge en ny aftale, som giver mulighed for sikker overførsel af persondata mellem EU og USA. Måske løser problemet sig selv inden alt for længe.

Uanset hvad der sker, synes jeg situationen giver en unik mulighed for at reflektere. Hvad er det egentlig dataet skal gøre for dig? For mit vedkommende er svaret enkelt og jeg starter altid mine analyser ud med dette: Dataet skal hjælpe dig med at blive bedre. Når du lukker dit analytics-værktøj, skal du sidde tilbage med en todo-liste med tiltag du kan gøre dig, for at forbedre dit website. Hvis du ikke gør det, har din tid været spildt.

Jeg synes du bør vælge dit analyseværktøj ud fra, om det giver dig den nødvendige indsigt til, at forbedre dit salg, yde din service, øge din fastholdelse, sprede dit budskab eller hvad det end er din webløsning skal gøre for dig.

Webstatistik vs web analytics

Jeg skelner imellem webstatistik og web analytics. Webstatistik er dine besøgstal, det månedlige dashboard du sender til din chef og det der, lidt nedladende, kaldes forfængeligheds-metrikker. Har du en Google Analytics uden målopsætning og event tracking, går din brug højst sandsynligt mest i retning af webstatistik. Det er der ikke noget galt i, men det betyder nok, at du kan nøjes med et mere simpelt statistikværktøj.

Web analytics handler derimod specifikt om at optimere. Web analytics taler typisk forretningens sprog, så fremfor kilder, tales der om kampagner og frem for sidevisninger tales der om checkouts, signups og generelt mere specifikke handlinger. God web analytics kræver derfor også en opsætning, der kobler brugerens opførsel sammen med dine forretningsmål.

Værktøjer

De fleste værktøjer på markedet er, som Google Analytics, hybridværktøjer. De tilbyder webstatistik som udgangspunkt, men tillader dig også, at lave special-opsætninger, der går mere i retning af web analytics. Der findes dog også værktøjer, der udmærker sig ved, at være fokuseret på optimering.

Fælles for begge typer er, at der findes mange alternativer på markedet, som er fokuserede på anonymisering og beskyttelse af persondata. Her har du derfor både loven og den gode samvittighed på din side. Et andet fællestræk er, at de typisk ikke er gratis, som Google Analytics.

Jeg kan ikke komme med en anbefaling til dig, uden at vi taler nærmere om dine behov. Jeg kan dog sige, at vi i Quantity holder meget øje med følgende platforme, som måske kunne inspirere dig.

Matomo

Matomo er et hybridværktøj, som nok er det nærmeste du kommer en klon af Google Analytics. Matomo har fra start markedsført sig som privatlivs-fokuseret og GDPR kompatibel. Matomo er et godt valg, hvis du ikke er helt sikker på, hvordan du vil bruge dataet, men vil holde alle muligheder åbne.

Plausible

Plausible markedsføres som et etisk, privatlivs-fokuseret værktøj. Værktøjet nærmer sig webstatistik-kategorien, men lad dig ikke narre. Under den brugervenlige brugerflade, gemmer sig mange muligheder for interessante analyser. Jeg tror mange kunne have gavn af et mere brugervenligt værktøj som dette, frem for et komplekst værktøj, der til gengæld står ubrugt hen.

Mixpanel

Mixpanel findes kun som cloud, men har en fornuftig gratis-version. Her er vi helt ovre i analytics-lejren og kræver en specialiseret opsætning til din forretning. Du kan se, hvor i din kunderejse du har størst frafald, men ikke hvor mange besøgende du havde i august. Overveje at supplere dit webstatistik-værktøj med et værktøj som dette.

Clarity

Clarity fra Microsoft er værd at bemærke, da det er et interessant og gratis værktøj, du muligvis vil støde på. I Clarity kan du få visualiseret heatmaps for kliks og scrolls. Der er dog den hage, at det opsamlede data bruges af Microsoft til at træne deres Machine Learning algoritmer til ukendte formål. Jeg ville afvente at installere Clarity indtil Microsoft har meldt yderligere ud i relation til de nye udmeldinger vedr. datasikkerhed.

Mere på vej

Vi støtter som udgangspunkt alle tiltag, der beskytter brugernes data. I denne omgang har Datatilsynet forholdt sig til Google Analytics, men husk på, at reglerne gælder samtlige online-værktøjer du bruger. Det bliver spændende at følge med i udviklingen og reaktionen fra de mange producenter af tjenester og værktøjer, som er blevet en naturlig del af vores hverdag. Det tyder ikke på at trenden stopper lige foreløbigt.

Vil du vide mere?