Hvad er ODR-klageplatformen?

Siden d. 15. februar 2016 har alle europæiske og danske netbutikker skulle linke til en fælles europæisk klageportal ODR (Online Dispute Resolution). Denne portal giver forbrugere og virksomheder en nem adgang til at løse deres uenigheder med online webshops i Europa. ODR stiller en række krav til din webshop, bl.a. at det skal have et lettilgængeligt link til ODR.

Hvad er ODR-platformen?

ODR-platformen er en fælles europæisk klageportal, som forbrugere kan anvende til at klage direkte til ens virksomhed. ODR står for Online Dispute Resolution og drives af Europa-Komissionen. ODR-platformen kan tilgåes via linket http://ec.europa.eu/odr

Hvem skal linke til ODR

Alle virksomheder som sælger til forbrugere via et online medie skal linke til ODR. Det vil sige at hvis du gør brug af en af de følgende metoder i dit daglige salg skal du linke til ODR;

  • Webshop
  • Afgiver tilbud via mail
  • Online markedsplads (Amazon, Ebay etc.)

Hvordan skal man linke

For at leve op til nye krav skal linket til ODR-platformen fremgå klar og tydeligt på webshoppen, såvel som i virksomhedens handelsbetingelser. Forbrugeren skal ligeledes oplyses om at ODR kan anvendes til behandling af evt. klager. Såfremt man sender et tilbud i en mail direkte til forbrugeren, skal denne ligeledes indeholde et link til ODR-platformen.

Hvem gælder det for?

Kravet om at linke til ODR-platformen, er gældende såfremt at webshoppen handler med B2C, også selvom din webshop kun sælger til kunder i Danmark. Hvis webshoppen ikke lever op til de gældende ODR krav, kan du som ejer risikere at få bøder for at overtræde dette.

Hvis du er webshopejer og har spørgsmål omkring ODR-portal, er du velkommen til at tage kontakt til os og sammen finde svar på dine spørgsmål.

Se eksempler på, hvordan du kan linke til ODR portalen her.